دنیای ویچر (The Witcher) با فضای تاریک، فانتزی و پر از جزئیات عمیقش، این روزها دوباره در مرکز توجه طرفداران قرار گرفته است. چه در قالب سریال پرطرفدار نتفلیکس (Netflix) و چه در بازیهای ویدیویی، ماجراجوییهای گرالت ریویایی (Geralt of Rivia) و همراهانش هر روز گستردهتر و جذابتر میشود. حالا که فیلمبرداری فصل چهارم سریال به پایان رسیده و سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) هم خبرهای تازهای درباره ویچر ۴ (The Witcher 4) منتشر کرده، وقتش رسیده که نگاهی عمیقتر به آینده این جهان فانتزی بیندازیم.
فصل چهارم سریال ویچر؛ تغییرات بزرگ در راهاند
فصل چهارم سریال بهطور رسمی در سال ۲۰۲۵ منتشر میشود. هرچند نتفلیکس هنوز تاریخ دقیقی اعلام نکرده، اما با توجه به روند قبلی سریال، انتظار میرود که پخش آن در اواخر سال ۲۰۲۵ و بهاحتمال زیاد در ماه دسامبر انجام شود. فیلمبرداری این فصل در اکتبر ۲۰۲۴ به پایان رسید و فرایا آلن (Freya Allan)، بازیگر نقش سیری (Ciri)، این خبر را از طریق شبکههای اجتماعی تأیید کرده است.
لیام همسورث (Liam Hemsworth) جایگزین هنری کویل (Henry Cavill)
یکی از بزرگترین تغییرات این فصل، جایگزینی لیام همسورث به جای هنری کویل در نقش گرالت ریویایی است. هنری کویل با بازی قدرتمندش، استانداردی بالا برای این شخصیت محبوب تعریف کرد و میلیونها هوادار را به سریال جذب نمود. حالا چشمها به لیام دوخته شده تا ببینند آیا میتواند این جای خالی بزرگ را پر کند یا خیر. جالب است که تیم سازنده تصمیم گرفته این تغییر بازیگر را صرفاً یک جابهجایی ساده نبیند، بلکه آن را در خود داستان ادغام کند. طبق گزارشها، این روند از طریق شخصیت جدیدی به نام استرایبوگ (Stribog) روایت میشود؛ شخصیتی که ماجراهای گرالت را برای دختری به نام نیمو (Nimue) و چند کودک دیگر بازگو میکند. این شیوه روایی تازه فرصتی برای شخصیتپردازی عمیقتر و خلق لایههای جدید در داستان فراهم میآورد.

اقتباس از سه کتاب پایانی ساپکوفسکی (Andrzej Sapkowski)
فصلهای چهارم و پنجم سریال، آخرین بخشهای داستان را روایت خواهند کرد و اقتباسی مستقیم از سه رمان پایانی آندژی ساپکوفسکی (Andrzej Sapkowski) خواهند بود:
- غسل تعمید آتش (Baptism of Fire)
- برج پرستو (The Tower of the Swallow)
- بانوی دریاچه (Lady of the Lake)
این سه کتاب پایانی پر از پیچشهای داستانی، افشاگریهای غافلگیرکننده و تصمیمات سرنوشتسازی هستند که مسیر گرالت، سیری و ینفر (Yennefer) را برای همیشه تغییر میدهند. به همین دلیل، طرفداران انتظار دارند سریال وفاداری بیشتری به رمانها داشته باشد و پیچیدگی دنیای ویچر را بهتر از قبل نشان دهد.
بازی ویچر ۴؛ بازگشتی به ریشههای ادبی
همزمان با خبرهای سریال، استودیوی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) هم اطلاعات تازهای درباره ویچر ۴ منتشر کرده است. این بازی قرار است ادامهای شایسته برای میراث درخشان ویچر ۳ (The Witcher 3: Wild Hunt) باشد و بر پایه رمانهای جدید ساپکوفسکی ساخته میشود. فیلیپ وبر (Philipp Weber)، کارگردان نویسندگی بازی، اعلام کرده که تیم سازنده به شکل “بدیهی” کار را با مطالعه رمان تازه ساپکوفسکی به نام تقاطع کلاغها (Crossroads of Ravens) آغاز کرده است. این استراتژی یادآور رویکرد موفق ویچر ۳ است؛ زمانی که بازیسازان از رمان فصل طوفانها (Season of Storms) برای غنیتر کردن داستان استفاده کردند. این بار هم انتظار میرود که ویچر ۴ با ترکیبی از روایتهای جدید و بازگشت به ریشههای ادبی، تجربهای چندلایه و عمیق برای بازیکنان فراهم کند.

ادغام ادبیات و گیمپلی؛ تجربهای تعاملیتر
رویکرد جدید سیدی پراجکت رد نشان میدهد که تیم توسعهدهنده قصد دارد ادبیات و گیمپلی را بهشکلی منسجم و هوشمندانه در هم بیامیزد. این یعنی بازیکنان میتوانند انتظار داشته باشند که در دل روایتهای پیچیدهتری قرار بگیرند، شخصیتهای بیشتری را عمیقتر بشناسند و حتی شاهد بخشهایی از گذشته گرالت یا سیری در قالب فلاشبکها باشند. افزون بر این، پروژههای موازی مثل پروژه سیریوس (Project Sirius) نوید دنیایی متفاوت و گستردهتر را میدهند؛ جهانی که احتمالاً سبک داستانسرایی و مکانیکهای گیمپلی را به سطحی تازه ارتقا خواهد داد.
جمعبندی؛ آیندهای تاریک، جذاب و پررمزوراز
چه در قالب سریال و چه بازی، دنیای ویچر در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد. از یک سو، فصل چهارم سریال با تغییرات گسترده در روایت، ورود بازیگر جدید و اقتباس از سه کتاب پایانی ساپکوفسکی، قول یک داستان نفسگیر را میدهد؛ و از سوی دیگر، ویچر ۴ قرار است مرزهای روایت تعاملی را گسترش دهد و تجربهای عمیقتر و فلسفیتر از گذشته خلق کند. به نظر میرسد سالهای آینده برای هواداران ویچر پر از سورپرایز، ماجراجویی و هیجان خواهد بود. حالا فقط باید منتظر ماند و دید که آیا این تحولات میتوانند جادوی تاریک و جذاب دنیای ویچر را زنده نگه دارند یا نه.