صفحه اصلی > دنیای جادویی هری‌پاتر و استاروارز و سینما : آیا بالاخره می‌توان فیلم‌های هری پاتر یا استاروارز را در کره لاس وگاس تماشا کرد؟

آیا بالاخره می‌توان فیلم‌های هری پاتر یا استاروارز را در کره لاس وگاس تماشا کرد؟

تجربه تازه و بی‌سابقه نسخه تعاملی Wizard of Oz در ایستگاه نمایش ویژه Sphere واقع در لاس‌وگاس، اگرچه از نظر طرفداران سنتی سینما چندان بی‌نقص نبود و واکنش‎‌هایی متناقض را برانگیخت، ولی بدون شک نقطه عطفی در تلاقی فناوری‌های نوین با سینمای فانتزی محسوب می‌شد. مالک این پروژه، جیمز دولان، که مالکیت تیم بسکتبال نیویورک نیکس و مجموعه ورزشگاه مدیسون اسکوار گاردن را در اختیار دارد، برنامه‌هایی بلندمدت برای توسعه این نوع اکران‌ها در نظر گرفته است. با وجود موفقیت این اثر، اخباری از فیلم‌های تعاملی هری پاتر و جنگ ستارگان هم به گوش می‌رسد. با فانتازیو همراه باشید.

بنابر تازه‌ترین گزارش‌ها، نیکس وارد مذاکره با کمپانی برادران وارنر شده تا پروژه‌های شناخته‌شده‌ای مثل فرنچایز هری پاتر را هم به تجربه سینمایی منحصربه‌فرد Sphere تبدیل کند. این مذاکرات از آن جهت حائز اهمیت است که وارنر با رضایت کامل آمادگی دریافت حق امتیازهای لازم و مشارکت در فروش آثار را دارد و مهم‌تر آنکه می‌تواند فیلم‌ها را برای اجرای طولانی‌تر و چندباره در دسترس قرار دهد.

آیا اکران فیلم‌های تعاملی هری پاتر و جنگ ستارگان ممکن است؟

اما بخش تأمل‌برانگیز داستان، جایگاه کمپانی دیزنی در فرآیند مذاکرات برای اکران نسخه تعاملی مجموعه جنگ ستارگان است. برخلاف رویکرد وارنر، دیزنی نشان داده که تمایل دارد در ساخت و تولید مجدد این آثار مشارکت فعال داشته باشد که پیچیدگی‌هایی در راستای اکران صرف ایجاد می‌کند و چشم‌انداز اجرای نسخه Sphere محور از جنگ ستارگان را تا حدودی تیره می‌سازد.

از منظر سینمایی، چنین اکران‌هایی مفهوم روایت خطی و سنتی را دستخوش تغییر می‌کنند و سوال‌های بنیادینی درباره فرامتن، میزانسن مصنوعی، و مخاطب فعال در مقابل اثر سینمایی طرح می‌کنند. این پدیده در حوزه فیلم‌های فانتزی و علمی‌تخیلی به واسطه بهره‌گیری از جهان‌های غنی و گسترده، امکان‌های ابداعی بسیار فراوانی دارد که می‌تواند مخاطب را در جهان خود غرق کند. این نوع تجربه‌ها نه فقط به فناوری تصویری بلکه به بازنگری در اصول داستان‌پردازی، تدوین موازی و فراژانر می‌پردازد که می‌تواند مسیر آینده سینمای تجربی و فانتزی را به شکلی عمیق دگرگون سازد.

آیا اکران فیلم‌های تعاملی هری پاتر و جنگ ستارگان ممکن است؟

با وجود تمام جذابیت‌های این پروژه اما، بسیاری از منتقدان و طرفداران به موضوع استفاده از هوش مصنوعی در روند ساخت این فیلم‌ها اشاره داشته‌اند. منتقدان معتقدند که استفاده از این تکنولوژی در ویرایش فیلم‌ها باعث شده تا تجربه نهایی مصنوعی به نظر برسد و البته این خلاف واکنش افرادی است که این آثار را تماشا کرده‌اند. موج انتقادها تا جایی گسترش یافته که به نظر می‌رسد سازندگان این سبک از آثار، برنامه‌های خود برای تولید فیلم‌های بیشتر را تغییر داده و حتی قسمت‌هایی از فیلم‌های تعاملی در دست ساخت را تغییر داده‌اند.

اما نظر شما چیست؟ آیا استفاده از هوش مصنوعی در ساخت چنین فیلم‌های پیچیده‌ای را جذاب می‌دانید یا به نظر شما سینما باید به شکل سنتی و کلاسیک خود حفظ شود؟ نظر خود را در بخش نظرات فانتازیو با ما به اشتراک بگذارید.

نورا نادری

مقالات مرتبط

بازگشت افسانه‌ای ولورین؛ آینده‌ای تازه برای دنیای سینمایی مارول (MCU)

هیو جکمن، بازیگر شناخته شده نقش ولورین، با بازسازی‌های تازه در دنیای سینمایی مارول، ممکن است حضور طولانی‌تری در MCU داشته باشد که فراتر از فیلم‌های پیش رو همچون Secret Wars است. این خبر، گشودن فصل‌های نوینی از داستان‌سرایی چندجهانی و ابرقهرمانی در مارول را نوید می‌دهد.

سیدنی سوئینی: «ترجیح می‌دم خودم جیمز باند باشم!»

سیدنی سوئینی بالاخره به شایعات حضورش در فیلم جدید جیمز باند واکنش نشون داد و با خنده گفت: «فکر می‌کنم اگه خودم جیمز باند بودم، بیشتر خوش می‌گذشت!»

آبان 7, 1404

جایی که سرزمین میانه جان گرفت؛ راز پیوند تالکین و نیوزیلند

فیلمبرداری سه‌گانه ارباب حلقه‌ها در نیوزیلند، به‌رغم اصالت انگلیسی رمان تالکین، با بهره‌مندی از طبیعت بکر و فرهنگ بومی مائوری، توانست به هویت بصری و فرهنگی اقتباس‌های سینمایی پیتر جکسون عمق و اصالت یگانه‌ای بخشیده و بر اقتصاد و فرهنگ نیوزیلند تأثیری ماندگار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید