صفحه اصلی > سینما و دنیای جادویی هری‌پاتر : فراتر از حاشیه: بررسی شخصیت‌های مکمل و صحنه‌ربا در دنیای هری پاتر

فراتر از حاشیه: بررسی شخصیت‌های مکمل و صحنه‌ربا در دنیای هری پاتر

دنیای جادویی هری پاتر، اثری فراگیر و چندوجهی است که فراتر از داستان اصلی پسری که زنده ماند، به مدد کاراکترهای فرعی متعددی به عمق و گستره‌ای می‌رسد که سینمای فانتزی به ندرت شاهدش بوده است. آنچه این شخصیت‌های جانبی را از صرف حضور معمولی جدا می‌کند، نه تنها پردازش دقیق و چندلایهٔ شخصیت‌شان است، بلکه میزانسن‌هایی است که کارگردان‌ها با ظرافت خلق کرده‌اند تا هرکدام به‌نحوی خاص و گاه پیچیده بر فیلم سایه افکنند و از سطح داستانی صرف فراتر روند.

۱. ریموس لوپین: تراژدی و انسانیت زیر پرده‌ای نیمه‌وحشی
ریموس لوپین، بازیگری آرام و در عین حال متلاطم، که با بازی دیوید تیولیس به تصویر کشیده شده، نمونه بارز پیچیدگی‌های درونی یک شخصیت فرعی است که عنصری تماتیک مثل بیماری لوپین (دگرگونی به گرگینه) را نه به سطح کلیشهٔ هیولا، بلکه با تأکیدی بر وجوه انسانی و تراژیک بسط می‌دهد. میزانسن‌هایی که لوپین را در تقابل با واقعیت‌های سخت زندگی‌اش به تصویر می‌کشند و روایت موازی هم‌زمان بین ضعف و قدرت، به خلق شخصیتی همزادپذیر با مخاطب کمک می‌کند.

Remus Lupin aims his wand in Harry Potter and The Prisoner of Azkaban.

۲. مینروا مک‌گوناگل: قدرت در سکوت
مگی اسمیت در قالب مینروا مک‌گوناگل بازتابی از استادکارانه‌ترین نوع کاراکتر مکمل است؛ شخصیتی که به رغم ظاهر خشک و عصبی، در پشت پرده دارای عواطف، نظم و استراتژی‌هایی است که فیلم‌ها به طرز استادانه‌ای به نمایش گذاشته‌اند. میزانسن آموزشی، جادویی و مبارزه‌ این کاراکتر که مانند تمثالی از عدالت و خرد در داستان حضور دارد، نمودی از قدرت زنانه‌ای است که در جهان جادویی هری پاتر کمتر به صورت مستقیم مطرح می‌شود.

Professor McGonagall sits at her desk in Harry Potter.

۳. لونا لاوگود: تجسم اصالت و بازیگوشی
با ورود لونا لاوگود، بازی شده توسط ایوانا لینچ، حوزهٔ شخصیت‌های «عجیب و غریب» و متفاوت، به داستان ثروت می‌یابد. لونا نه صرفاً کاراکتری کمیک، بلکه نمایندهٔ مخاطبانی است که در دنیای مدرن به دنبال اصالت و فردیت‌اند. دیالوگ‌های منحصر به فرد و میزانسن‌های نورپردازی و قاب‌بندی‌های خاص، تأثیر آن را دوچندان می‌کند. حضور این شخصیت یادآور جنبش‌های سینمای مستقل و شخصیت‌محور است که در فرم کلاسیک کم‌تر دیده شده‌اند.

Luna Lovegood wearing her wacky eyewear on the Hogwarts Express in Harry Potter.

۴. فِرِد و جُرج ویزلی: طنزی که نماد مقاومت است
دوقلوهای ویزلی، با نوعی کمدی موقعیت و شوخی‌های زیرپوستی، نه تنها لحظات شوخ‌طبعانه ایجاد می‌کنند بلکه نقدی است به نظام‌های استبدادی (نمونه ضربه‌ای در حضور آمبریج). تدوین موازی صحنه‌های آن‌ها نشان‌دهنده شکنندگی و در عین حال دلاوری در مقابله با ظلم و جادوگران تاریک است. اهمیت آن‌ها فراتر از شوخی، نمادی از سرکشی است که از دل دموکراسی می‌آید.

A promotional picture shows George wearing a bandage and Fred Weasley in Harry Potter

۵. نیمفادورا تانکس: جسارت و تغییرپذیری در فرم و محتوا
نیمفادورا تانکس، که توسط ناتالیا تِنا بازی شده، در عین جسور بودن، سمبلی از سرکوب ایدئولوژیک است. قابلیت‌های متامورفماگوس او فرصتی برای بررسی روان‌شناختی از هویت و تظاهر فراهم می‌آورد، که در فرم سینماییِ فیلم به شکل ترکیب موتیف‌های بصری و تغییر رنگ مو و شکل ظاهر نمایش داده می‌شود. همچنین رابطهٔ عاشقانه‌اش با لوپین، رنگی انسانی و متاثرکننده به روایت اضافه می‌کند.

Tonks and Mad Eye Moody arrive at Harry Potter's bedroom door.

۶. ریتا اسکیتِر: آینه‌ای از رسوایی رسانه‌ای
شخصیت ریتا اسکیتِر، با بازی میراندا ریچاردسون، نمونه‌ای است از آنتاگونیسم فرعی که به نقد رسانه‌های استعاره‌ای می‌پردازد. تدوین‌های نزدیک و نورپردازی خیره‌کننده‌ای که حول این شخصیت است، محیطی سرد و تماس‌های شدید میان دروغ و واقعیت ایجاد می‌کند که ماهیت تهاجمی و بسط دسیسه‌های او را برجسته می‌سازد. این تحلیل فرصتی برای بررسی تم‌های اجتماعی و فرهنگی پشت دنیای هری پاتر فراهم آورده است.

Rita Skeeter holds Cedric and Harry by their arms in Harry Potter

۷. سیریوس بلک: تراژدی رهایی‌یافته
سیریوس بلک، با نقش‌آفرینی درخشان گری اولدمَن، یکی از پیچیده‌ترین کاراکترهای مکمل دنیای هری پاتر است؛ شخصیتی که هم‌زمان بار تراژدی و شور رهایی را بر دوش می‌کشد. او پدرخوانده‌ای است که برای هری معنای «خانه» و «خانواده» را بازتعریف می‌کند، اما گذشته‌ای تاریک و زخم‌خورده همواره بر شانه‌هایش سنگینی می‌کند.

میزانسن‌های مرتبط با سیریوس، از زندان آزکابان با دیوارهای نمناک و سایه‌های سرد گرفته تا خانهٔ گریمولدپلیس که در آن میراث مسموم خانوادهٔ خون‌پاک بلک جریان دارد، تصویری از انسانی گرفتار میان آزادی و قفس می‌سازند. در دل این تضاد، عشق او به هری و عطش شدیدش برای مبارزه با نیروهای تاریک، او را به الگویی از شورش و مقاومت بدل می‌کند.

Gary Oldman plays Sirius Black in Harry Potter and the Order of the Phoenix.

۸. نِویل لانگ‌باتم: قهرمان در سایهٔ تبدیل
مسیر تحول نِویل لانگ‌باتم با بازی متیو لوئیس، در هر گام جلوه‌ای از رشد و بلوغ در دنیای هری پاتر است که با میزانسن‌های دقیق شخصیت‌پردازی و حالات چهره نمایش داده می‌شود. تحلیلی عمیق‌تر به تطور تماتیک این شخصیت و جایگاه او به عنوان قهرمان میانی که به طرز پیچیده‌ای جایگزین «گزیده‌شده» هری می‌شود، نشان از نگاه دقیق و چندلایه‌ی نویسنده دارد.

Neville Longbottom (Matthew Lewis) is attacked by his copy of The Monster Book of Monsters in Harry Potter and the Prisoner of Azkaban.

۹. فلور دلاکور: مخاطب به چالش کشیده‌شده
فلور دلاکور که با زیبایی و میراث نیمه‌ویلا خود شناخته شده، اما عمق شخصیتش با لطافت و فروتنی همراه است که در ظاهر او مغفول مانده است. این تضاد ظاهری و درونی، در سینمای تصویری با نورپردازی نرم و حرکات دوربین مراقبه‌گونه به نمایش درمی‌آید و به شکلی نمادین با کلیشه‌ها مقابله می‌کند. مقاومت خاموش او در برابر تحقیرها و سختی‌ها، به‌مانند یک نقطه درخشان در پس‌زمینهٔ درام بزرگ است.

Harry Potter's Fleur Delacour (actor Clemence Poesy) looks into the distance in a black hat

۱۰. گریگورویچ اولیوندر: دانش و راز سرگشوده
اولیوندر، شخصیت اسرارآمیزی است با بازی جان هرت، که دانش سنتی و پیچیدگی‌های جادو را به شکل تماتیک و بصری به مخاطب منتقل می‌کند. حضور او که کمتر است، با میزانسن‌های استادانه‌ای که رنگ و نور خاصی دارد، حس رازآلودگی و تأمل‌برانگیزی به داستان می‌افزاید. رابطه‌ی او با گراند تماتیک بین خیر و شر، دانش و استفادهٔ نادرست، اهمیت او را در ریشه‌های دنیای هری پاتر دوچندان می‌کند.

John Hurt as Mr. Ollivander looking concerned in the Harry Potter series.











نورا نادری

مقالات مرتبط

از مفیستو تا آیرون‌هارت؛ نقطه عطفی برای انتقام‌جویان جوان در MCU

تیم انتقام‌جویان جوان (Young Avengers) برای نخستین بار در دنیای سینمایی مارول گرد هم می‌آیند تا با تهدیدهای فراطبیعی و دغدغه‌های نسل نو روبه‌رو شوند؛ رویدادی که نه‌تنها نقطه عطفی در روایت‌های ابرقهرمانی MCU است، بلکه با ترکیب لایواکشن و انیمیشن، مفاهیم قهرمانی را در قالبی تازه و بازتعریف‌شده به تصویر می‌کشد.

نگاهی به طراحی‌ مفهومی رید ریچاردز در چهار شگفت‌انگیز

تصاویر طراحی مفهومی جدید فیلم «چهار شگفت‌انگیز: نخستین گام‌ها چشم‌اندازی متفاوت از رید ریچاردز با بازی پدرو پاسکال و طراحی نوستالژیک خودرو فانتاستیکار ارائه می‌دهد که بازتابی از دقت و نگاه هنری مارول در خلق این اثر نوین است.

وقتی نارنیا رو از اول تعریف می‌کنن؛ شروع ساخت خواهرزاده جادوگر توسط نتفلیکس

نتفلیکس با کارگردانی گرتا گرویگ رسماً ساخت اولین فیلم نارنیا رو با عنوان خواهرزاده جادوگر شروع کرده؛ فیلمی که برخلاف نسخه‌های قبلی، قصه رو از مسیر متفاوتی شروع می‌کنه.

مرداد 22, 1404

دیدگاهتان را بنویسید