کریستوفر نولان را شاید با فیلمهایی مثل شوالیه تاریکی (The Dark Knight Trilogy) و بین ستارهای (Interstellar) بشناسیم، اما بسیاری Inception را اثری میدانند که مخلوق منحصربهفرد و مسیرساز او در سینما است. در این فیلم نه یک سرقت معمولی، بلکه یک سرقت معکوس اتفاق میافتد؛ جایی که خبری از دزدیدن اشیاء ارزشمند معمول ژانر سرقت نیست بلکه قرار است ایدهای در ذهن هدف کاشته شود. با فانتازیو در ادامه این مطلب همراه باشید.
شکستن قواعد ژانر سرقت

فیلمهای ژانر سرقت معمولا درباره دزدیدن چیزی هستند؛ پول، اطلاعات، جواهرات یا حتی آثار هنری. مثلا در یازده یار اوشن که شاید به دلیل جذابیت تنوع بازیگران و فضای شادش از بیشتر فیلمهای این ژانر محبوبتر است، شاهد چنین رویکردی هستیم. اما Inception کلیشهها را برعکس میکندو در این فیلم قرار نیست چیزی دزدیده شود و اتفاقا قرار است تا یک چیز باارزشتر را در گاوصندوق فرضیمان قرار دهیم. در واقع این فیلم تلاش میکند تا با کاشتن یک ایده در ذهن فرد هدف، او را به انجام کاری که قبلا به آن فکر نمیکرد وادار کند.
ترکیب اکشن شگفتانگیز و لحظات احساسی

نولان اگرچه معمولا به خاطر تمرکز بر مفاهیم پیچیده و فنی مشهور است، ولی Inception در واقع یکی از احساسیترین آثار این کارگردان هم به شمار میرود. لئوناردو دیکاپریو توانسته دامنه وسیعی از احساسات را در نقش خود به نمایش بگذارد؛ از خونسردی حرفهای شخصیت Dom Cobb گرفته تا جنون او در عین جدیت به تصویر کشیده شدهاند. رابطه پیچیده او با همسر مرحومش، مال، به یکی از داستانهای دلنشین و تراژیک تاریخ آثار نولان تبدیل شده و حس همدلی عمیقی را در مخاطب ایجاد میکند. این جدال میان واقعیت و خواب، کنترل و هرجومرج، استادی و شکست، فیلم را از صرفا یک فیلم اکشن یا علمی-تخیلی، به اثر سینمایی پیچیده و چندلایه بدل کرده است.
یک دزدی بینظیر
انصاف نیست که Inception را فقط در قالب یک فیلم علمی-تخیلی ببینیم؛ این فیلم همه عناصر کلیدی یک اثر اصیل در ژانر سرقت را دارد: کار گروهی با مهارتهای خاص، برنامهریزی دقیق، فریب دادن مخاطب و حتی پایانی پیچیده و گیجکننده که مخاطب را به فکر فرو میبرد. تنها تفاوت این فیلم آن است که هدف آن سرقت، روح و روان یک انسان است، نه یک شیء مادی.
در پایان، باید گفت که Inception نه تنها بهترین فیلم سرقت تاریخ است، بلکه یکی از خاصترین و عمیقترین آثار سینمایی است که توانسته ترکیبی از علم، فلسفه، احساسات و هیجان را یکجا به نمایش بگذارد.


