صفحه اصلی > کامیک و ابر قهرمان‌های مارول : از قهرمان تا نقد صنعت؛ نگاهی تحلیلی به واندرمن در دنیای مارول

از قهرمان تا نقد صنعت؛ نگاهی تحلیلی به واندرمن در دنیای مارول

مارول (Marvel) همیشه با خلق قهرمانانی فراموش‌نشدنی و روایت‌هایی چندلایه در دنیای بی‌کران خود، توانسته قلب طرفداران را تسخیر کند. اما در میان انبوه این قهرمانان، شخصیتی به نام واندرمن (Wonder Man) یا همان سیمون ویلیامز (Simon Williams) تا امروز کمتر در مرکز توجه بوده است. حالا اما، با سریالی جدید و حضور یحیی عبدالمتین دوم (Yahya Abdul-Mateen II) در نقش اصلی، این قهرمان کمتر شناخته‌شده بالاخره جایگاه خود را در میان چهره‌های اصلی دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe – MCU) پیدا می‌کند.
این سریال نه تنها بازآفرینی شخصیتی کلاسیک است، بلکه تلاشی است برای ارائه‌ی نگاهی متاکامنتری (meta-commentary) و خودآگاهانه به خستگی‌ها و بحران‌های ژانر ابرقهرمانی.

یحیی عبدالمتین دوم در نقش سیمون ویلیامز در واندرمن

در تیزر یک‌دقیقه‌ای که اخیراً منتشر شد، به‌وضوح می‌بینیم که این مجموعه قرار نیست صرفاً داستانی درباره‌ی نجات دنیا باشد، بلکه نوعی بازاندیشی درباره‌ی خود دنیای فیلم‌های ابرقهرمانی است. حضور کاراکتر فون کوواک (Von Koivac)، ضدقهرمانی که پیش‌تر در آثار مشابه و به‌ویژه در جهان‌های خلق‌شده توسط جیمز گان (James Gunn) نمونه‌هایی از او را دیده‌ایم، رنگ و بوی ویژه‌ای به ماجرا داده است. جمله‌ی طعنه‌آمیز او در تیزر،

«چرا دوباره باید یک فیلم ابرقهرمانی ساخته شود؟»

نه تنها نقدی درون‌متنی است، بلکه پژواکی از احساسات بسیاری از تماشاگران امروزی است که از اشباع بی‌پایان این ژانر خسته شده‌اند.

انتخاب بازیگر نقش اصلی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در کمیک‌های اولیه، سیمون ویلیامز چهره‌ای سفیدپوست داشت، اما در این نسخه، انتخاب یحیی عبدالمتین دوم، بازیگر سیاه‌پوست و برجسته‌ای که پیش‌تر در نقش بلک مانتا (Black Manta) در دنیای دی‌سی (DC Universe) ظاهر شده بود، نه‌تنها تنوع نژادی را در MCU گسترش می‌دهد، بلکه فرصتی فراهم می‌آورد تا خود سریال به بحث‌های معاصر پیرامون نمایندگی و کلیشه‌های نژادی بپردازد. چنین رویکردی یادآور آثاری مانند The Boys و Peacemaker است، اما تفاوت واندرمن در این است که نقد خود را در چهارچوب رسمی و شناخته‌شده‌ی MCU مطرح می‌کند؛ جایی که جسارت، زیرپوستی‌تر و در عین حال مؤثرتر بیان می‌شود.

نمایی از پشت صحنه فیلمبرداری واندرمن با کلاپربورد Cash Grab 2

از نظر فرمی، سریال از زبان بصری متمایزی بهره می‌گیرد: لحظاتی با استایل توکوساتسو (tokusatsu) و ارجاع به زیبایی‌شناسی آثار کلاسیک علمی‌تخیلی مانند استار ترک (Star Trek)، در کنار صحنه‌هایی که تابلوی فیلم‌برداری با عنوان طعنه‌آمیز Cash Grab 2 را نشان می‌دهد، به خوبی ماهیت انتقادی و طنزآمیز پروژه را آشکار می‌سازد. در واقع، واندرمن تلاش می‌کند همزمان سرگرم‌کننده و آگاهانه باشد؛ اثری که هم به چرخه‌ی تجاری و تکراری هالیوود طعنه می‌زند و هم تماشاگر را به درکی عمیق‌تر از پشت‌پرده‌ی ساخت قهرمانانش دعوت می‌کند.

در کنار عبدالمتین، حضور بن کینگزلی (Ben Kingsley) در نقش تراور اسلاتری (Trevor Slattery)، شخصیتی که پیش‌تر در فیلم Iron Man 3 نقش مهمی ایفا کرده بود، نویدبخش ارتباطی عمیق‌تر میان لایه‌های مختلف دنیای مارول است. بازگشت او، با لحن شوخ‌طبع و پرارجاع این سریال، احتمالاً یکی از نقاط قوت روایت خواهد بود.

در نهایت، سریال Wonder Man قرار است در ژانویه‌ی ۲۰۲۶ (زمستان 1404) از طریق پلتفرم دیزنی پلاس (Disney+) منتشر شود. با ترکیبی از روایت خودآگاهانه، بازی درخشان، و نگاهی نقادانه به ذات ژانر ابرقهرمانی، این اثر می‌تواند مرز تازه‌ای در MCU بگشاید؛ مرزی برای کسانی که از تکرار داستان‌ها خسته‌اند و به دنبال نگاهی تازه‌تر، هوشمندانه‌تر و انسانی‌تر به مفهوم قهرمان هستند.

برچسب ها :

سامان مرادی

مقالات مرتبط

کمیک جدید Age of Revelation از مجموعه مردان ایکس بسیار متفاوت خواهد بود

سرانجام مارول دنیای تاریکی به نام Age of Revelation را در مجموعه مردان ایکس معرفی کرده که ماجراهای ویروسی مخوف به نام X-Virus را روایت می‌کند.

مهر 24, 1404

وقتی کمیک و سینما یکی می‌شوند؛ بازگشت تاریخی ایکس‌من به دنیای مارول

پس از سال‌ها انتظار، گزارش‌هایی از منابع معتبر سینمایی حاکی از آن است که بازگشت ایکس‌من (X-Men) به دنیای سینمایی مارول (MCU) در تاریخ احتمالی ۵ می ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است. هنوز تأیید رسمی از سوی مارول استودیو (Marvel Studios) منتشر نشده، اما هم‌زمانی این تاریخ با بیستمین سالگرد آغاز MCU، باعث شده بسیاری آن را نشانه‌ی شروع فصلی تازه در جهان ابرقهرمانی مارول بدانند.

پایان دنیای Ultimate مارول؛ خداحافظی باشکوه با جهانِ قهرمانان مدرن

مارول رسماً اعلام کرده که خط داستانی Ultimate Comics را در ۲۰۲۶ و با رویدادی به نام Ultimate Endgame به پایان می‌رساند. این تصمیم برخلاف موفقیت‌های تجاری و محبوبیت این خط داستانی است و بر اساس قراردادی با جاناتان هیکمن اتخاذ شده است. با پایان Ultimate Universe، برخی عناصر به دنیای اصلی مارول منتقل خواهند شد. همزمان، DC با ادامه خط داستانی‌های جایگزینش، فضای رقابت را حفظ می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید