صفحه اصلی > سریال و بازی تاج و تخت و خاندان اژدها : خلاقیت لحظه‌ای در The Red Sowing: نگاهی به تکنیک‌های بصری و اجرای بازیگران در خاندان اژدها

خلاقیت لحظه‌ای در The Red Sowing: نگاهی به تکنیک‌های بصری و اجرای بازیگران در خاندان اژدها

اپیزود هفتم فصل دوم سریال House of the Dragon با عنوان The Red Sowing یکی از برجسته‌ترین قسمت‌ها در این فصل به شمار می‌رود که زیر نظر کارگردان لونی پریستره و فیلمبردار وانیا سرنجول ساخته شده است. این قسمت با تمرکز بر ملکه رینیرا تارگرین (اما دارسی) و تلاش اضطراری او برای جذب سوارکاران اژدها، توانست توجه فراوانی را از طرفداران و منتقدان به خود جلب کند. گفتگوی تازه‌ای با این دو هنرمند منتشر شده که بینش‌های جالبی درباره نحوه ترکیب برنامه‌ریزی دقیق و خلاقیتِ آنی در خلق زیبایی‌های بصری این اپیزود به ما می‌دهد.

House of the Dragon The Red Sowing image 1
تصویر از HBO

وانیا سرنجول درباره ترکیب برنامه‌ریزی و شرایط نامساعد جوی که گاهی به کار کمک کرد، گفته است:

«داشتن زمان کافی برای آماده‌سازی، با وجود باران و مه غیرمنتظره در لوکیشن، به ما این امکان را داد که واکنش‌های آنی به شرایط خلق کنیم و این شور و حرارت لحظه‌ای، مفهوم ظریف صحنه‌ها را تقویت کرد.»

همین شرایط باعث شد تا به عنوان مثال صحنه واکنش الیسنت هنگام قدم زدن در جنگل و ورودش به آب، حالتی غم‌انگیزتر و عمیق‌تر پیدا کند.

لونی پریستره نیز به صحنهٔ مشابه اشاره دارد و بیان می‌کند:

«ما یک دشت گل‌های پرورش داده‌شده معرفی کردیم تا الیسنت در آن قدم بزند اما بارش باران ناگهانی، تفاوتی خارق‌العاده ایجاد کرد و حس فرار از زندان را که کاراکتر تجربه می‌کرد، به‌طور بصری و سمبلیک تقویت نمود.»

این نمونه‌ای دقیق از آن خلاقیتِ آنی است که این دو هنرمند از آن صحبت می‌کنند.

House of the Dragon The Red Sowing image 4
تصویر از HBO

کار سینماتوگرافی در The Red Sowing فراتر از مسائل آب و هوایی می‌رود. مدیریت نور، قاب‌بندی منحصربه‌فرد و ترکیب بندی‌های دقیق، به ویژه در لحظات بدون دیالوگ اپیزود، زبان اصلی روایت را شکل می‌دهد. وانیا سرنجول می‌گوید:

«قسمت قابل توجهی از این اپیزود بدون دیالوگ است و این یعنی سینماتوگرافی و صدا زبان اصلی داستان هستند؛ رویایی برای یک فیلمبردار.»

یکی از چالش‌های بزرگ، ضبط صحنه ادعا کردن ورمیتور توسط هیو همر بود که لونی پریستره درباره آن می‌گوید:

«با وجود فضای بزرگ صفحه نمایش آبی، مجبور بودیم ابعاد تخیلی غار و اندازه عظیم اژدها را در ذهن خود مجسم کنیم و با روش ترکیبی دست‌گیری‌کننده و کابل‌کم، تعادل بین لرزش دوربین و ثبات تصویری را حفظ کنیم.»

همین تکنیک‌های خلاقانه سخت‌افزاری به جذابیت بصری این صحنه کمک زیادی کرد.

House of the Dragon The Red Sowing image 2
تصویر از HBO

از سوی دیگر، اجرای بازیگران و تعامل آنها با دوربین و اژدهای دیجیتال به شکل عمیقی روی کیفیت روایت اثر گذاشته است. پریستره از لحظه‌ای یاد می‌کند که «کیران بیو» ناگهانی داد می‌زند و این واکنش زنده و بی‌واسطه، شکست هر پیش‌بینی برنامه‌ریزی شده بود و کاملاً اوج اتصال بازیگر با موجود خیالی است که پیش رویش است. اینگونه لحظات نشان‌دهنده قدرت بازی صحیح و تن سپردن به لحظه است که باعث می‌شود داستان از بُعد متفاوتی روایت شود.

House of the Dragon The Red Sowing image 3
تصویر از HBO

یکی دیگر از نماهای کلیدی، قاب پایانی اپیزود است که وانیا سرنجول خودش آن را دستی طراحی کرد. این قاب که شامل شخصیت‌ها و اژدهایان در خانه تارگرین است، نمایانگر تغییری بنیادین در توازن قدرت داستان و احساس تعلیقی عمیق است که فصل‌های آتی را تعریف می‌کند.

House of the Dragon The Red Sowing image 5
تصویر از HBO

با آغاز تولید فصل سوم هنوز اخبار دقیق محرمانه باقی مانده‌اند اما پریستره وعده داده که این فصل «همه چیزهایی که طرفداران منتظرش هستند» و «به سطحی بالاتر از هر چیزی که دیده‌اند» خواهد رسید. همچنین بازگشت همه عوامل و تیم خلاق، نوید تجربه تولیدی صمیمی و خانوادگی برای این سریال حماسی را می‌دهد.

در نهایت، The Red Sowing نمایشی از ترکیب دقیق و هنرمندانه برنامه‌ریزی پیشاهنگانه و خلاقیت فوری و آنی است که شاید بهترین توصیف برای تجربه سینمایی در دنیای پرجزئیات House of the Dragon باشد. این قسمت نه تنها از نظر بازیگری و روایت، بلکه از نظر تکنیک‌های خلاقانه فیلمبرداری و مدیریت فضایی و نوری، استانداردهای جدیدی تعریف کرده است که می‌توان انتظار داشت در فصل‌های بعد نیز شاهد پیشرفت آن باشیم.

رادین کاظمی

مقالات مرتبط

چرا Severance ،The Penguin و The Studio امسال شانس اصلی جوایز امی هستند؟

سریال‌های علمی-تخیلی و فانتزی همچون Severance ،The Penguin و The Studio امسال در رقابت جوایز امی ۲۰۲۵ با بیشترین نامزدی‌ها درخشیدند و نشان دادند ژانر فانتزی اکنون به نقطه‌ای رسیده که با جدیت در مرکز توجه تلویزیون معاصر است.

تیر 25, 1404

درخشش سریال The Last of Us با 16 نامزدی امی؛ نقطه عطفی در تاریخ سریال‌های فانتزی

سریال محبوب The Last of Us فصل دوم خود را با 16 نامزدی در جوایز امی جشن گرفت. موفقیتی که نه فقط بازیگران اصلی مانند بلا رمزی و پدرو پاسکال را در spotlight قرار داده، بلکه نشان‌دهنده کیفیت فنی و هنری بی‌نظیر این اثر است. فصل سوم با چالش‌های جدید و تغییرات زیر پوست داستان در راه است.

نامزدهای جوایز امی 2025 مشخص شد!

امی ۲۰۲۵ شهریور امسال برگزار می‌شه؛ Severance با ۲۷ نامزدی پیشتاز شده و رقابت حسابی سنگینه. خیلی‌ها تو صف دریافت معتبرترین جایزه تلویزیونی دنیا ایستادن، آماده‌ای لیست کامل نامزدها رو ببینیم؟

تیر 25, 1404

دیدگاهتان را بنویسید