دیگه همهی ما با دنیای خشن و نفسگیر مجموعه اسکویید گیم یا همون بازی مرکب آشنا شدیم؛ همون سریالی که از دل فرهنگ کرهای اومد و با انتقاد تیز و بیرحمانهاش از نظام سرمایهداری، جهان رو تسخیر کرد. اما حالا نتفلیکس تصمیم گرفته این جهان رو از مرزهای کره عبور بده و به ایالات متحده ببره. البته نه به شکل یه ریبوت یا ریمیک که داستان رو از نو تعریف یا باز تعریف کنه، بلکه بهعنوان ادامهای مستقل، در همان جهان اصلی که قبلاً ساخته شده بود. بیاین با هم تمام اخبار پیرامون این مجموعهی جدید رو بررسی کنیم.
پایان غافلگیرکننده فصل سوم اسکویید گیم؛ آغاز ماجراجویی در آمریکا
پایان غافلگیرکننده فصل سوم؛ آغاز ماجراجویی در آمریکادر پایان فصل سوم سریال اصلی، دیدیم که سونگ گیهون (بازیکن شماره ۴۵۶) خودش رو فدای بچه یکی از قربانیهای بازی کرد. این پایان، تلخ، ولی در عین حال سرشار از معنا بود. اما نتفلیکس بلافاصله بعد از این فداکاری، با یه صحنه، همه چیز رو عوض کرد.
در این سکانس کوتاه، کیت بلانشت در نقش شخصیتی ناشناس، که فعلاً همهی ما فقط به عنوان جذبکننده میشناسیم، تو لسآنجلس ظاهر شد. اون دقیقاً مثل نسخه کرهای، بازی ددکجی رو با یه مرد بیخانمان انجام داد. اینجا بود که مشخص شد: بازیها تموم نشدن؛ فقط جای جدیدی پیدا کردن تا رشد کنن.

تیم پشت پروژه: فینچر و کلی؛ تضمین فضای تاریک و روانشناختی
یکی از جذابترین بخشهای این اسپینآف آمریکایی اینه که دیوید فینچر، کارگردان شاهکارهایی مثل «هفت»، «زودیاک» و «باشگاه مبارزه»، قراره سکان هدایت پروژه رو به دست بگیره. همزمان، دنیس کلی که سریال تحسینشده «یوتوپیا» رو نوشته، مشغول آماده کردن فیلمنامه است. این ترکیب، نوید دنیایی تاریکتر، روانپریشتر و شاید حتی عمیقتر رو میده که میتونه باز هم نگاهمون به جامعه مدرن رو زیر سؤال ببره. قرار شده فیلمبرداری این نسخه آمریکایی از دسامبر ۲۰۲۵ در لسآنجلس آغاز بشه.
اسپین آف آمریکایی اسکویید گیم یک ریبوت یا بازسازی نیست!
یه نکته خیلی مهم که خود خالق سریال اصلی، هوانگ دونگ-هیوک، هم روش تأکید کرده اینه که: اسپین آف آمریکایی اسکویید گیم قرار نیست داستان نسخه کرهای رو از اول تعریف کنه یا اونو بازسازی (ریمیک) کنه.
بلکه یه جور ادامه مستقل به حساب میاد که فقط لوکیشن و بازیگرهاش عوض میشن و قراره عمق همون جهان پیچیده رو از زاویهای تازه، این بار در آمریکای مدرن، کشف کنه.
واکنشهای دوگانه: تحسین یا هشدار؟
همونطور که انتظار میرفت، خبر ساخت اسپین آف آمریکایی اسکویید گیم با واکنشهای متناقضی روبهرو شد. از یه طرف، طرفدارهای دیوید فینچر و کیت بلانشت بیصبرانه منتظرن ببینن این دو غول سینما چطور این پروژه رو جلو میبرن.
اما از طرف دیگه، بعضی منتقدان و حتی بخشی از هوادارهای اسکویید گیم نگرانن که نکنه داستان اصلی و پیامهای ضد سرمایهداری عمیقش، تو زرق و برق هالیوودی گم بشه.
همچنین بحث «تصاحب فرهنگی» هم به وجود اومده. اینکه یه بازی سنتی کرهای (ددکجی) حالا بیاد تو خیابونهای لسآنجلس، برای عدهای به معنای کمرنگ کردن ریشههای بومی داستانه.

اما هر چی باشه، حضور فینچر و کلی در مقام خالقان اصلی این پروژه، به طرفدارها اطمینان میده که قراره با اثری سطحی روبهرو نباشن.
این نسخه آمریکایی میتونه دنیای اسکویید گیم رو بهطور واقعی گسترش بده، بدون اینکه هویت کرهای نسخه اصلی رو از بین ببره.
باید منتظر بمونیم تا ببینیم این ماجراجویی تازه چهقدر میتونه همون تلخی، خشونت و نقدهای اجتماعی تیز رو تو فضای آمریکایی زنده کنه، یا شاید حتی ما رو با یه دید تازه به نظامهای نابرابر جهانی روبهرو کنه.