سال ۲۰۲۵ تازه به ماههای پایانی خودش نزدیک میشود و سینما و استریم هنوز پر از هیجان و پروژههای بزرگ فانتزی، علمیتخیلی و ابرقهرمانی است. از بازگشت اسطورههایی مثل سوپرمن تا ماجراجویی دوباره در دنیای ویچر (The Witcher) و بازتعریف سایبرپانک در ترون، این سال بدون شک یکی از پررونقترین سالها برای طرفداران خیالپردازی بوده است.
بازسازی سوپرمن (Superman)؛ بازگشت به ریشههای قهرمانی
در ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر ۱۴۰۴) جیمز گان (James Gunn) نسخه تازه خود از سوپرمن را به سینما آورد و عملاً فاز جدید دنیای دیسی (DC) را با عنوان خدایان و هیولاها آغاز کرد. فیلم به جای تکیه بر اکشن، بیشتر بر هویت و درگیری درونی کلارک کنت تمرکز داشت و با نگاهی انسانیتر مرز میان انسان و اسطوره را دوباره تعریف کرد. برای بسیاری از طرفداران، این فیلم یادآور روح اصیل سوپرمن بود.

چهار شگفتانگیز: اولین گامها (Fantastic Four: First Steps)
در ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) مارول (Marvel) بالاخره خانواده مشهورش را به پرده سینما برگرداند. این فیلم که در فضایی نئو-رترو دهه ۶۰ روایت میشود، با ترکیب تم خانوادگی، درام و طراحی بصری خاص، یکی از متفاوتترین آثار مارول امسال بود. پس از چند تجربه ناموفق، این نسخه توانست تا حدی اعتماد ازدسترفته مخاطبان را بازگرداند و زمینهساز فاز بعدی MCU شود.

ترون: آرس (Tron: Ares) و مورتال کامبت ۲ (Mortal Kombat II)
اکتبر تازه آغاز شده و همین ماه دو اثر بزرگ در ژانر اکشن و علمیتخیلی را در خود دارد. ترون: آرس (Tron: Ares) در ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) با جلوههای بصری خیرهکنندهاش دنیای سایبرپانک را به زندگی بازمیگرداند. فیلم درباره هوش مصنوعیای است که علیه خالقانش شورش میکند و با طراحی نئونی و دنیاسازی پرجزئیاتش یکی از چشمگیرترین آثار تکنولوژیک امسال به نظر میرسد. چند هفته بعد نیز مورتال کامبت ۲ (Mortal Kombat II) در ۲۴ اکتبر (۲ آبان) اکران میشود و وعده نبردهای خونین، رزمهای حماسی و بازگشت قهرمانان کلاسیک را میدهد.

فرانکنشتاین (Frankenstein) و ویکد: برای همیشه (Wicked: Part One)
در فصل پاییز دو فیلم از دو دنیای متفاوت روی پرده میروند. فرانکنشتاین (Frankenstein) به کارگردانی گیرمو دلتورو (Guillermo del Toro) با همان حال و هوای گوتیک و احساسیاش بازمیگردد و قرار است بازخوانی فلسفی و تاریکی از رمان کلاسیک ماری شلی باشد. در مقابل، موزیکال رنگارنگ ویکد: برای همیشه (Wicked: Part One) به کارگردانی جان چو (Jon M. Chu) دنیایی موزیکال و پر از هویت و احساس را به مخاطب هدیه میدهد.

آواتار: آتش و خاکستر (Avatar: Fire and Ashes)
در پایان سال، سومین بخش از حماسه علمیتخیلی جیمز کامرون (James Cameron) با عنوان آواتار: آتش و خاکستر (Avatar 3: Fire and Ashes) در ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) اکران میشود. بازگشت به دنیای پاندورا (Pandora) این بار با معرفی قبیلهای تازه به نام «مردم خاکستر» همراه است. فیلم با جلوههای ویژه منحصربهفرد و پیامهای بومشناسانهاش از حالا یکی از نامزدهای اصلی اسکار جلوههای بصری محسوب میشود.

سینمای وحشت در ۲۰۲۵
امسال ژانر ترس هم بیکار نمانده است. تاکسیک اونجر (The Toxic Avenger) در ۲۹ اوت (۸ شهریور) با ترکیب طنز سیاه و خشونت اغراقشده به سینمای کالت ادای احترام کرد. از طرف دیگر، احضار: آخرین مناسک (The Conjuring: The Last Rites) در ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) آخرین فصل از این فرنچایز موفق را به نمایش گذاشت و با لحنی احساسیتر از همیشه به داستان کارآگاهان فراطبیعی پایان داد.

فانتزی در نتفلیکس (Netflix)؛ دنیایی بیپایان
در دنیای استریم، نتفلیکس امسال پرکارتر از همیشه ظاهر شد. فصل چهارم ویچر (The Witcher) با گرالت جدیدش و با وجود بحثهای زیاد به زودی پخش خواهد شد. ونزدی (Wednesday) هم بعد از موفقیت خیرهکننده فصل اول، حالا با داستانی تاریکتر، فضای بزرگتر آکادمی نِوِرمور بازگشت. سندمن (The Sandman) در فصل دوم خود تاریکتر و فلسفیتر از قبل شد و داستان سرود اورفئوس را به یکی از نقاط اوج خود تبدیل کرد. بازی مرکب (Squid Game) فصل سوم و به ظاهر پایانی خود را پخش کرد و به نظر میرسد بهزودی نقطهی آغاز جدیدی برای این پدیده جهانی رقم بخورد. لایو اکشن آواتار: آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender) هم با موفقیت فصل دوم خود را در بازه ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ آماده میکند. در کنار اینها، فصلهای جدید کسلوانیا: نوکتورن (Castlevania: Nocturne)، چیزهای عجیب (Stranger Things) و سریال آرژانتینی اترنائوت (The Eternaut) نیز در حال تولید و آمادهسازیهای نهایی هستند.

موج تازه انیمهها؛ از اسپای فمیلی تا قلعه بینهایت
در دنیای انیمه هم اکتبر ۲۰۲۵ با موجی از فصلهای تازه و فیلمهای پرطرفدار همراه شده. فصل سوم اسپای فمیلی (Spy x Family) با ترکیب خاصی از طنز خانوادگی و مأموریتهای جاسوسی برگشته و همچنان یکی از پربینندهترین آثار نتفلیکس ژاپنه. مای هیرو آکادمیا (My Hero Academia) با فصل پایانی خودش به تاریکترین و دراماتیکترین نبردهای قهرمانها و ویلنها رسیده و حالا بیش از هر زمان دیگری به اوج خود نزدیک شده. از اون طرف، وان پانچ من (One Punch Man) بعد از وقفهای طولانی دوباره روی پرده برگشته تا نبرد سایتما با قدرتمندترین هیولاهای تاریخ رو نشون بده. جوجوتسو کایسن (Jujutsu Kaisen) هنوز فصل سومش رو شروع نکرده اما استودیو ماپا اعلام کرده که پروژه در مراحل پایانی تولیده و احتمالاً تا زمستون پخش میشه. و بالاخره، فیلم سینمایی جدید دیمن اسلیر (Demon Slayer: Infinity Castle) که حالا برای اکران جهانی آماده شده، پایان حماسهی تانجیرو و نبردش با موزان رو روی پرده بزرگ روایت میکنه؛ فیلمی که قراره آخرین پردهی یکی از محبوبترین فرنچایزهای انیمه دهه اخیر باشه. خلاصه امسال برای طرفدارهای انیمه، بیشتر از همیشه بوی نبرد، احساس و نوستالژی میاد.

سال خیال و اسطوره
۲۰۲۵ را باید سال بازگشتهای بزرگ و دگرگونیهای ژانر فانتزی دانست. از سوپرمن و چهار شگفتانگیز گرفته تا آواتار و فرانکنشتاین، هرکدام بخشی از دنیای خیال را با نگاهی تازه بازسازی کردند. برای علاقهمندان این ژانر، هنوز چند ماه پرهیجان باقی مانده و فرصت دیدن آثاری هست که احتمالاً تا سالها دربارهشان صحبت خواهیم کرد. اگر هنوز چیزی از این لیست را ندیدهاید، وقتش رسیده برنامهتان را بچینید، چون بهنظر میرسد تا پایان امسال دنیای فانتزی از حرکت نمیایستد.