فیلم سوپرمن به کارگردانی جیمز گان، برخلاف معمولترین روشهای شروع عالمهای سینمایی مشترک، نه تنها پیشرفت متاهیومنها را به شکلی کاملا تثبیت شده نشان میدهد، بلکه آنها را در گذشتهای بسیار دورتر با پیشینه و سابقهای چندصدساله معرفی میکند. جالبترین نشانه این روایت فراگیر، نقاشی دیواری باشکوه هال عدالت است که به عنوان حافظ میراث قهرمانان دنیای دیسی، احترام و اعتبار ویژهای برای این اثبات تاریخچه متاهیومنها قائل شده است.

نقاشی دیواری هال عدالت، که خود یک اثر فرهنگی در تاریخچه دنیای دیسی به شمار میرود، تصویرگر قهرمانانی فراتر از سوپرمن و تیم جدید جاستیس گنگ است. در این مجموعه تصاویر، شخصیتهایی از دورانهای مختلف، از ماوراییها و جادوگران تا قهرمانان کمتر شناختهشده و حتی شخصیتهای با پسزمینهی تاریخی واقعی به چشم میخورند، که هر کدام جایگاه خاصی را در لایهبندی دنیای جیمز گان اشغال کردهاند.
جادوگران و متاهیومنهای باستانی؛ بازنمایی بخشهای فراموششده تاریخ دی سی
نقاشی دیواری با ورود به فضای جادویی، چهرههایی چون مادام زانادو (که گاه به عنوان “سیستر سیمتری” شناخته میشود)، سایلنت نایت و اکزوریتوس را به نمایش گذاشته است. این انتخابها نشاندهنده علاقه جیمز گان به نشان دادن ریشههای جادویی و تاریخی دنیای دیسی است، جایی که تعادل بین بُعد جادویی و علمی، بستر خلق داستانهایی چندلایه را فراهم میکند.
مادام زانادو، سایلنت نایت و اکزوریتوس در بخش جادویی هال عدالت
بازگشت به عصرهای فراموششده: قهرمانان قرون وسطی تا انقلاب آمریکا
در ادامه، نقاشی دیواری قهرمانی از قرون وسطی همچون بلک پیرت، قهرمانان جنگ انقلابی مانند میس آزادی و شخصیتهایی همچون سوپرتشیف و الد دیابلو را نشان میدهد. این بازتاب تاریخی، داستانهای فراموششدهی عصرهای مختلف که البته در کتب کمیکی روایت شدهاند را زنده میکند و نشان میدهد دیسی قصد دارد این میراث قوی را در جهان سینماییاش حفظ کند.

عصر طلایی قهرمانان: احیای کلاسیکهای فراموششده
یکی از جذابترین بخشهای این نقاشی دیواری مربوط به معرفی چهرههایی از عصر طلایی کمیکهاست که شامل گلادیاتور، اسکلت شبح فلاندرز، سندمن، آمیزینگ من و زاتارا میشود. شخصیتهای این دوره برگرفته از ریشههای تاریخی دنیای کمیک هستند که بسیاری از آنها باعث شکلگیری کبیرتر جهان دیسی و الهامبخش قهرمانان معاصر شدند.

تشکیل تیمهای افسانهای؛ پیشزمینهای برای آینده دنیایی سینمایی دی سی
نقاشی دیواری در کنار معرفی قهرمانان، به اعضایی اشاره میکند که بعدها تشکیلدهنده تیمهای جسا, سیون سولجرز و فریدوم فایتِرز بودهاند. شخصیتهایی مانند لیبرتی بل و ماکس مرکوری و جفتهای پویا مثل TNT و Dan the Dyna-Mite در این بین تماما نمایانگر غنای و عمق دنیای دیسی هستند.

دوران مدرن، اتمی و نوآورانه: پل زدن به دهههای جدید
در بخش نهایی، ورود دهههای مدرن با چهرههایی چون آتومیک نایت, فریدوم بیست, ولکات, وایب و گارفایر همراه است که هرکدام نماینده دورههای مختلف و ژانرهای متنوع از اکشن، نئو-نوآر، تا تمهای ابرقهرمانی زیستمحیطی و فرهنگی هستند. بازنمایی چنین قهرمانانی به انتشار نسلهای جدید و حتی جا انداختن شخصیتهای کمتر معروف اهمیت میدهد.

نقاشی دیواری، پلی به آینده دنیای سینمایی دیسی
این نقاشی دیواری تنها یک جزیی از فیلم نیست، بلکه یک داستانسرایی پیشرو است که با تلفیق تاریخچه غنی و کلاسیک دیسی با چشمانداز نوین جیمز گان، به ما آشنایی عمیقتر با جهان جدید میدهد. این روش نه تنها از نظر تماتیک به تولید دنیایی زنده، پویا و چندلایه کمک میکند، بلکه پل ارتباطی برای معرفی شخصیتهای ناشناخته به مخاطبان امروزی به حساب میآید.
با این حرکت، جیمز گان نشان داده که چگونه میتوان از میراث بزرگی نظیر دیسی استفاده کرد و همزمان راهی نو برای روایت داستانهای تازه گشود. حضور شخصیتهایی با پیشینههای تاریخی متفاوت، متاهیومنهایی با قدرتهای متنوع و افسانههای جادویی، به معنی اینکه دیسی در این دوره قصد دارد دنیایی چندوجهی، پر از تنوع، و سرشار از شگفتی بسازد.
اکنون که سوپرمن در سینماها پخش شده است، زمان آن است که منتظر ظهور قهرمانان دیگر این دنیای بزرگ و بههمپیوسته باشیم؛ قهرمانانی که در هال عدالت جاودان شدهاند و قرار است در آینده دنیای سینمایی دیسی بدرخشند.