کمپانی راکاستدی استودیوز (Rocksteady Studios) که با ساخت مجموعه تحسینشده بتمن: آرکهام (Batman: Arkham) به اوج شهرت رسید، این روزها در مسیری تازه قرار گرفته که هم آینده این استودیو و هم دنیای بازیهای دیسی کامیکس (DC Comics) را تحتتأثیر قرار خواهد داد. چیزی که راکاستدی را از سایر استودیوهای بازیسازی متمایز کرده، احترام بیحد و حساب به منبع اصلی کمیکها و خلق تجربهای غنی و منسجم از شخصیتهای آشنا و محبوب است. البته، این استودیو هم مثل بسیاری دیگر، دست به آزمون و خطا زده؛ اما شکستهای اخیر نشان داد وقتی پای تغییرات بنیادین در فرمولی موفق وسط باشد، دقت و پایبندی به هویت دنیای بازی اهمیت مضاعفی پیدا میکند.
بررسی شکستهای Suicide Squad: Kill the Justice League و پیامدهای آن
عنوان جوخهی خودکشی: جاستیس لیگ را بکش (Suicide Squad: Kill the Justice League) با وجود گرافیک چشمنواز و شخصیتپردازی قوی برخی کاراکترها، با مشکلات متعددی روبهرو شد. اشکالات فنی و داستانی که برخی مخاطبان نتوانستند با آن ارتباط برقرار کنند، باعث شد احساس شود این بازی بهجای ارائه راهی نو برای گسترش آرکهامورس (Arkhamverse)، صرفاً در پی پیروی از ترندهای روز بازیهای لایو سرویس (Live Service) بوده است. این تلاش برای نوآوری به قیمت از دست رفتن بخشی از جوهره و مکانیکهای محبوب سری آرکهام تمام شد.
نتیجه؟ موجی از انتقادات، نقدهای منفی، تعدیل نیرو، رفتوآمد کارکنان، و افزایش نظارتهای اجرایی که توسعه بازی را مختل کرد. این خود درسی مهم برای ناشران و سازندگان سرگرمی است: وفاداری به فرمول موفق، در کنار نوآوری هوشمندانه، کلید بقای فرنچایزهاست.
بازسازی پروژهها؛ حذف و تغییر در پروژههای زیرساختی Warner Bros.
این اتفاقها همزمان شد با بازسازیهای گسترده در بخش توسعه بازیهای وارنر برادرز گیمز (Warner Bros. Games). مهمترین قربانیان این سیاست جدید، پروژههایی مثل بازی واندر وومن (Wonder Woman) و گاتهام نایتس (Gotham Knights) بودند که یا لغو شدند یا بهشدت بازنگری گردیدند. این تغییرات نشاندهنده استراتژی تازهای است که بر کاهش تعداد پروژهها، تمرکز بر کیفیت و بازده اقتصادی بهینه تأکید دارد.
نکته جالب، تمرکز ویژه وارنر بر روی بتمن (Batman) است؛ بهعنوان نماد محوری دنیای دیسی کامیکس، که به نظر میرسد بیشترین سرمایهگذاری را روی بازتولید آن گذاشتهاند.

پروژه بعدی راکاستدی؛ شایعه Batman Beyond
بر اساس گزارشها و شایعات پراکنده، پروژه آینده راکاستدی به احتمال زیاد بازیای در دنیای بتمن بییاند (Batman Beyond) خواهد بود؛ جهانی که در آیندهای دور میگذرد و در آن با بروس وین سالخورده و نسل جدید نگهبانان گاتهام روبهرو میشویم. این انتخاب چند مزیت کلیدی دارد:
- بازگشت به شخصیتهای محبوب اما در قالبی نوآورانه
- فرصت بازتعریف دشمنان کلاسیک و معرفی شخصیتهای تازه
- امکان بهرهگیری از فناوریهای جدید برای خلق تجربهای متفاوت
همچنین داستان میتواند شخصیتهایی مثل باربارا گوردون (Barbara Gordon) را در نقشهای کلیدی آینده گاتهام جای دهد و فعلاً با توجه به کنار گذاشته شدن ایدههای ساخت بازی درباره کنستانتین (Constantine) و فلش (Flash)، تمرکز را بر دنیای بتمن حفظ کند. به نظر میرسد راکاستدی حالا در پی ساخت عنوانی است که هویتی مستقل ولی همچنان در تراز کیفی آرکهامورس داشته باشد.

پیشنهادهای رد شده؛ از سوپرمن تا کنستانتین و فلش
در سالهای اخیر، پروژههایی با محوریت شخصیتهایی چون سوپرمن (Superman)، کنستانتین (Constantine) و فلش (Flash) از سوی راکاستدی یا استودیوهای اطرافش مطرح شد، اما به دلایل مختلفی چون چالشهای فنی، دشواری روایت داستانهای متناسب، و حتی عملکرد ضعیف بعضی فیلمها و فرنچایزها، کنار گذاشته شد.
این موضوع نشان میدهد که بازیهای مبتنی بر دنیای بتمن از نظر استراتژیک چقدر برای وارنر برادرز مهم هستند. و البته این واقعیت را هم روشن میکند که ایجاد تعادل میان نیازهای تجاری و انتظارات طرفداران وفادار به جهان آرکهام، کاری بسیار پیچیده است.
نتیجهگیری؛ امید با چاشنی احتیاط
راکاستدی همچنان یکی از استودیوهای کلیدی در صنعت بازیهای دیسی است و پروژه بعدیاش بهشدت زیر ذرهبین طرفداران قرار دارد. اینکه از اشتباهات قبلی درس گرفته و در فکر بازسازی فرمول اختصاصی خود است، نشانه مثبتی است.
با ادامه گسترش دنیای Arkhamverse و ورود به نسل جدید کنسولها، بازی احتمالی Batman Beyond میتواند پلی باشد برای ارائه تجربهای نو که هم دل طرفداران قدیمی را دوباره به دست بیاورد و هم مخاطبان تازهای را به این دنیا دعوت کند.
اما در کنار امید، باید محتاط هم بود؛ چون سیاستهای کلان و جریانهای «لایو سرویس» میتوانند تغییراتی ناخواسته را تحمیل کنند. با این حال، ارادت راکاستدی به دنیای بتمن میتواند باز هم ما را به تماشای یک شاهکار دیگر بنشاند.