فرنچایز Ghost Recon، یکی از محبوبترین سریهای شوتر تاکتیکی که طی سالهای اخیر کمتر شنیدهایم، پس از گذشت بیش از پنج سال از انتشار آخرین نسخهاش، بار دیگر در مسیر بازگشت قرار گرفته است. این بازگشت نه صرفاً یک دنباله ساده، بلکه میتواند نمایانگر تحولات بنیادینی در قالب گیمپلی و فضای تجربه بازی باشد که در نشست اخیر سهامداران شرکت Ubisoft توسط مدیرعامل این کمپانی، Yves Guillemot، به آن اشاره شده است.

Guillemot در جلسهای که بیشتر به بحث درباره بازیهای لایو سرویس و آینده شرکت اختصاص داشت، به طور تلویحی تأیید کرد که نسخه جدید Ghost Recon در دست توسعه است. نکته قابل توجه این است که این اثر جدید قرار است تلفیقی از ویژگیهای بازیهای اولشخص (FPS) و مفاهیم لایو سرویس باشد که نسبت به آثار قبلی سری تغییری اساسی به شمار میرود. این حرف نشان میدهد Ubisoft درصدد است تا فرنچایز را با روندهای روز صنعت بازی، مانند ارائه محتوای زنده و ادامهدار، هماهنگ کند.
نکته جالبتر از سوی مدیر مالی Ubisoft، Frederick Duguet، مطرح شد که اشاره کرد این Ghost Recon جزء بازیهای نوع “اولشخص-شوتر” شرکت خواهد بود. این موضوع از جهاتی برآمده از نگرش سنتی سری است که اکثراً از زاویه دید سوم شخص دنبال میشد، اما انتخابهای هدفگیری اول شخص را نیز در بر میگرفت. با این حال، تأکید بر اول شخص بودن بازی، میتواند گواهی بر تغییر رویکرد اساسی در طراحی مکانیکها و تجربه بصری اثر باشد.
این تحول ممکن است همزمان با ادغام عناصری از بازیهای لایو سرویس به ارائه محتوای گسترده و تعامل مستمر با بازیکنان بینجامد، روندی که در آثار موفقی مانند The Division و Rainbow Six Siege به خوبی به تصویر کشیده شده است. شاید Ubisoft با مشاهده موفقیت این مدلها، تصمیم گرفته است Ghost Recon را در این مسیر توسعه دهد تا بتواند جایگاه رقابتی خود را در ژانر شوتر حفظ و ارتقا دهد.
از سوی دیگر، بازه زمانی طولانی پنج سال و نیم که از آخرین نسخه یعنی Ghost Recon Breakpoint میگذرد، یادآور این نکته است که Ubisoft تلاش دارد ضعفها و نقدهای سنگین گذشته را با بهروزرسانیهای فنی و طراحی متناسب با سلیقه مدرن مخاطبان، جبران کند. نسخه Breakpoint که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد، از نظر منتقدان به دلیل مشکلات تکراری بودن ماموریتها و تجربه ضعیف در بخش تکنفره، نمره قابل قبولی کسب نکرد و نقدها، دامنه حس سردرگمی و کمجاذبه بودن بازی را برجسته ساختند.
با این حال، اشاره مدیرعامل به “تمرکز روی بهبود تجربیات جاری و سرمایهگذاری روی عرضههای آینده” حاکی از چشمانداز Ubisoft برای ایجاد تغییرات بنیادین و استفاده از بازخوردها در طراحی نسخه جدید است. همچنین تلفیق زاویه دید اول شخص و ترکیب لایو سرویس، نویدبخش گیمپلی هیجانانگیزتر با دسترسیهای گستردهتر و ارتباط پویا با بازیکنان است.
تحلیل این تحولات را باید در بستر کلی صنعت بازیهای ویدیویی و روندهای فزاینده محبوبیت شوترهای آنلاین، به ویژه عناوینی که امکان بقا و ارتقا مستمر دارند و از جامعه بازیکنان تشنهی تعامل پشتیبانی میکنند، مورد توجه قرار داد. Ubisoft با توجه به سابقه و توان خود، اگر به درستی این پیشفرضها را در نسخه جدید Ghost Recon پیاده کند، میتواند آن را به یکی از نمادهای بالقوه این ژانر تبدیل کند.
در پایان، برای علاقهمندان به بازیهای همکاری آنلاین و شوترهای تاکتیکی توصیه میشود تا در انتظار جزئیات بیشتر و معرفی رسمی این نسخه جدید بمانند. همچنین بررسی روندهای Ubisoft در توسعه لایو سرویسها و ترکیب زاویه دیدهای مختلف در محیطهای جهانباز، میتواند به فهم بهتر آینده این سری کمک کند.