در دنیای گسترده و پیچیده Warhammer: The Old World، جدیدترین عنوان کتاب Beastmen Arcane Journal، تحولی بزرگ برای ارتش Beastmen رقم زده است. این کتاب جدید که پس از یک دورهای از انتشار کتابهای نه چندان موفق برای این دسته منتشر شده، حالا به جرگه بهترینهای Arcane Journal پیوسته و نقش مهمی در تعمیق استراتژیها و مکانیکهای بازی ایفا میکند.

Beastmen Arcane Journal نه تنها سیستم ارتش Beastmen را با معرفی دو «Army of Infamy» متمایز میکند، بلکه واحدها، قهرمانان، جادوها و آیتمهای جادویی متعددی را به بازی اضافه کرده است که همگی با دیدگاه ارتقا و تطابق با متای فعلی بازی طراحی شدهاند. در ادامه، به بررسی دقیقتر این تحولات میپردازیم.
Armies of Infamy: بوکسورها و تاکتیکهای متنوع

اولین Army of Infamy، Minotaur Blood Herd است که تمرکز ویژهای بر واحدهای میانهقد مانند مینوترها دارد و بیشتر به نیروهای میانرده و تهاجمی اهمیت میدهد. این ارتش از سطح 3-4، چریوتها و هیولاهای بزرگ چشمپوشی کرده، اما در عوض قدرت تخریبی قابل توجهی به خصوص با بهرهگیری از Doom/Gorebull ها به دست میآورد؛ همینطور قابلیت ویژهای که به Bull Characterها امکان دریافت Gifts of Chaos را میدهد، طیف گستردهای از ترکیبات تاکتیکی را به وجود آورده است.
Wild Herd: توازن میان واحدهای سبک و سنگین
در مخالفت با Minotaur Blood Herd، Wild Herd ارتشی متعادلتر است که روی Gorsها، چریوتها و واحدهای بزرگ تمرکز دارد. این ارتش به جادوهای جدید Primal Magic دسترسی دارد و یک مکانیزم منحصربفرد به نام Dark Coven معرفی میکند: افزایش مضاعف شانس پرتاب یا خنثیسازی جادوی هر جادوگر به ازای هر جادوگر همدسته در رنج فرماندهی. این قاعده میتواند منجر به یک انفجار جادویی خطرناک یا شکست همزمان چندین جادوگر شود که عمق استراتژیک بازی را به طور چشمگیری بالا میبرد.
بهبودهای فنی و توجه به روند بازی

برخلاف بسیاری از کتابهای گذشته که تضاد محسوسی بین دو ارتش وجود داشت، هر دو ارتش Beastmen در این تاریخچه نقاط مثبت قابل تحسینی دارند که موجب میشود انتخاب هر یک، بنا بر سبک بازی و تاکتیکهای مورد نظر بازیکن معقول و متنوع باشد. از طرفی، محدودیت هوشمندانهای برای تعداد Dragon Ogres تعبیه شده تا مانع سندباکس شدن بازی و ایجاد توازن در نیروها شود.
شخصیتهای جدید با قابلیتهای خاص

دو شخصیت تازه معرفی شده در کتاب عبارتاند از Kralmaw و Ghorros Warhoof. Kralmaw یک جادوگر سطح 4 با گزینههای Dark Magic یا Primal Magic است، که باوجود پتانسیلهای قابل توجهی مانند داشتن Familiar با قابلیت جادویی، در مجموع نسبت به برخی ترفندهای قویتر جادوگران سطح 4 مشابه کمی ضعیفتر به نظر میرسد و احتمالا جایگاه دومین جادوگر سطح 4 را به خود اختصاص خواهد داد. از سوی دیگر، Ghorros Warhoof که یک شخصیت Centigor است، به دلیل هزینه پایین، سرعت و تواناییهای حمله قوی، میتواند نقش موثری در ترکیبهای سریع و پرخطر ایفا کند.
نقاط ضعف و قوت واحدهای جدید

از بین واحدهای نوظهور، Warped Gors که منحصر به Wild Herd است، با وجود بهرهگیری از مکانیسمهای رندومی برای دریافت بافها، به دلیل قدرت نسبتا پایین ضربه و قیمت بالای نقطهای، یک نقطه ضعف در ترکیب ارتشی Beastmen به حساب میآید. در نقطهی مقابل، پرایمال وارهاودز و Lent Mids یک واحد متفاوت ولی قابل قبول هستند که در ترکیبهای موضوعی و تماتیک قابلیت بازی دارند و به ارتش تنوع میبخشند.
Herdstones: نوآوری در بهکارگیری زمین و کنترل میدان

یکی از مهمترین امکانات جدید این کتاب، معرفی Herdstone است. این یک المان ویژه در قالب Terrain محسوب میشود و با قرارگیری در زمین بازی، مزایای متعددی به کنترلکنندهاش میبخشد. از افزایش مجدد تاسهای زخم تا تقویت جادوگران و کاهش LD دشمنان در نزدیکی، این قطعه زمین به عامل تعیینکننده در میدان نبرد بدل شده است. خصوصا امتیاز پیروزی 200 و محرومیت امتیاز 100 برای حریف، این انتخاب را استراتژیکی ضروری میکند.
Primal Magic و قدرتهای جادویی متوازن

جادوی Primal، که ویژه ارتش Wild Herd است، شامل مجموعهای از آیتمها و جادوهای متعادل است که با تاکید بر کنترل میدان و کاهش توان هجومی دشمن طراحی شدهاند. جادوهایی مانند Primordial Gloom و ‘Neath The Shaden Wodespan، ضمن افزایش استراتژیهای دفاعی، تاثیر مستقیم بر کاهش برد تیراندازی و آزمونهای روانی دشمن دارد. اگرچه این لور همچون جادوی Wood Elf فوقالعاده نیست، اما به عنوان یک انتخاب کارآمد، ترکیبات متنوعی ارائه میدهد.
بهترین آیتمهای جادویی برای Beastmen

اما نقطه قوت واقعی این کتاب، ارائه بهترین و قدرتمندترین آیتمهای جادویی است که تا کنون برای Beastmen دیدهایم. از Chaos Armour با کلاس زره کامل که هنوز امکان جادوگری را فراهم میکند، تا Chalice of Dark Rain که به شکل لحظهای کنترل شلیک دشمن را در یک نوبت به کلی از بین میبرد، این آیتمها عمق استراتژیک و قابلیت بقاء در جنگهای حرفهای را به شدت افزایش دادهاند. آیتمهایی مانند Banner of the Warped Moon و Daemon Heart نیز بازی را به میزان قابل توجهی متعادل و جذاب میکنند و جایگزین ارزشمندی برای ترکیبات رایج قدیمی فراهم آوردهاند.
در نتیجه، Beastmen Arcane Journal نه فقط یک بهروزرسانی معمولی بلکه یک جهش کیفی است که بازیکنان حرفهای و طرفداران تاکتیکهای عمیق را به وجد خواهد آورد. این کتاب با متعادلسازی واحدها، افزودن جادوهای نوین و آیتمهای جادویی، عرصه نبرد را متحول کرده است، و به بازیکنان این فرصت را میدهد که استراتژیهای نوآورانه و تجربیات تازهای را علاوه بر حفظ ماهیت کلاسیک Beastmen تجربه کنند.
با توجه به این تحولات، آینده Beastmen در Warhammer: The Old World درخشان به نظر میرسد و این کتاب نقطه عطفی در توسعه این ارتش است که به واکنش جامعه بازیکنان و بررسیهای دقیقتر در آینده نیاز دارد.
نظرات خود را در مورد این کتاب در بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید!