صفحه اصلی > انیمه : نگاهی به Look Back؛ انیمه‌ی احساسی و متفاوت از خالق چینساومن

نگاهی به Look Back؛ انیمه‌ی احساسی و متفاوت از خالق چینساومن

تاتسوکی فوجیموتو، خالق جنجالی مانگای چینساومن (Chainsaw Man)، معمولاً با سبک تهاجمی، خشونت پرانرژی و شوخی‌های تلخش شناخته می‌شه. اما وقتی در سال ۲۰۲۱ وان‌شاتی به اسم Look Back منتشر کرد، خیلی‌ها شوکه شدن؛ چون این بار خبری از اره‌برقی، دیوانگی یا اکشن سریع نبود. این اثر کوتاه اما عمیق، یه جنبه‌ی متفاوت از فوجیموتو نشون داد؛ هنرمندی که می‌تونه در سکوت، لطافت و انسانیت رو روایت کنه. حالا این وان‌شات به انیمه‌ای ۶۰ دقیقه‌ای تبدیل شده؛ فیلمی که مثل یه آه نرم تو دل دنیای پرهیاهوی انیمه جا خوش می‌کنه. یه روایت کاملاً شخصیت‌محور با تم‌های پررنگی مثل هویت، رشد، فقدان و معنا. بیاین امروز همه چیز در مورد این انیمه رو با هم بررسی کنیم.

انیمه Look Back؛ قصه‌ای شاعرانه درباره رفاقتی از دل رقابت

Look Back درباره‌ی دو دختر نوجوانه؛ فوجینو، با اعتمادبه‌نفس بالا و اشتیاق به خلق کمیک، و کیوموتو، دختری منزوی با اضطراب اجتماعی که از مدرسه فراریه اما استعداد بی‌نظیری در طراحی داره. داستان از جایی شروع می‌شه که فوجینو برای چاپ کمیک در روزنامه مدرسه به خودش می‌نازه، اما با ورود بی‌سروصدای کیوموتو همه چیز تغییر می‌کنه.
اینجا رقابت، شوق و خشم درونی، و در نهایت دوستی شکل می‌گیره. روند شکل‌گیری رابطه‌شون کاملاً تدریجیه، بدون دیالوگ‌های گل‌درشت یا پیچ‌های دراماتیکِ اغراق‌شده. در واقع، حرکت آهسته ولی عمیق شخصیت‌ها، ویژگی شاخص روایته که خیلی از آثار بخشِ برشی از زندگی (slice-of-life) اون رو قربانی ریتم می‌کنن.

یکی از نقاط عطف فیلم، لحظه‌ایه که فوجینو به خانه‌ی کیوموتو می‌ره و با یادداشتی زیر در روبه‌رو می‌شه؛ صحنه‌ای که بدون حتی یک کلمه، کل دینامیک رقابت/رفاقت رو زیر و رو می‌کنه. همین سادگی بی‌ادعا، بار احساسی عظیمی به فیلم می‌ده.

شخصیت‌پردازی: نه کلیشه‌ای، نه افراطی؛ فقط انسانی

فوجینو کاراکتریه که در ابتدا به نظر برون‌گرا و مصمم میاد، اما در واقع غرور شکننده‌ای داره. رقابت با کیوموتو نه از روی کینه، بلکه از زخم کوچیکی شروع می‌شه که به مرور تبدیل به انگیزه‌ای بزرگ می‌شه. کیوموتو هم شخصیتی کم‌حرفه ولی فضای اطرافش از انرژی و معنا پُره. رابطه‌ی بین این دو نفر، پر از لایه‌ست؛ نه آن‌قدر پیچیده که مصنوعی بشه، نه آن‌قدر ساده که قابل پیش‌بینی باشه.

نویسنده در طراحی تضاد بین این دو شخصیت، یه تعادل بی‌نقص برقرار کرده: یکی برای موفقیت می‌جنگه، اون‌یکی برای بقا. همین نقطه‌ی تقاطع، درام فیلم رو می‌سازه. به‌جای اتکا به حادثه‌های بزرگ، داستان با جزئیات روان‌شناختی پیش می‌ره.

تصویرسازی و سبک بصری انیمه Look Back: ناتمام، ولی عمیق

استودیو Durian برای این انیمه انتخاب شده؛ استودیویی که برعکس جریان غالب، دنبال گرافیک براق و پرزرق‌وبرق نیست. طراحی‌ها در نگاه اول خام و ساده‌ن، اما همین سادگی با حال‌وهوای ذهنی شخصیت‌ها همخوانی داره. انگار کل فیلم مثل یه مانگای ناتمام اما زنده است که رو کاغذ داره نفس می‌کشه.

از صحنه‌ی افتتاحیه با طراحی داستان‌برداری‌شده و ترکیب تکنیک‌های دستی و دیجیتال گرفته تا لحظاتی مثل تاب خوردن پا یا انعکاس چهره در آینه، همه نشونه‌ی دقت و ظرافت در اجراست. این انیمه نه چشم‌نوازه از نوع کلاسیک، بلکه دل‌نوازه از نوع خاص خودش.

سکوتی که از هزار موسیقی بلندتره

موسیقی در Look Back نقش مکمل نداره؛ نقش اول داره. نه به خاطر اینکه زیاد استفاده شده، بلکه چون هر جا حضور داره، حساب‌شده و دقیق وارد می‌شه. سکوت‌های طولانی، فضا رو سنگین و تأثیرگذار می‌کنن و وقتی موسیقی بالا میاد، مثل یه موج نرم عاطفی، مخاطب رو با خودش می‌بره. اینجا خبری از افکت‌های دراماتیک یا موسیقی‌های کلیشه‌ای نیست؛ همه‌چیز، دقیقاً سر جای خودش نشسته.

Look Back یه فیلم ساکت و جمع‌وجوره؛ ولی تأثیری که می‌ذاره، بزرگ‌تر از خیلی از انیمه‌های بلند و پرادعاست. فوجیموتو این‌جا نشون می‌ده که می‌تونه بدون هیولا و خون و خشونت، با یه قصه‌ی انسانی، مخاطب رو درگیر کنه و از درون بلرزونه. اگه دنبال یه اثر متفاوت توی ژانر Slice-of-Life هستی که بهت فرصت فکر کردن بده، احساساتت رو قلقلک بده و نشونت بده چطور رقابت، حسادت و ترس می‌تونن تبدیل به رفاقت و بلوغ بشن، این انیمه رو از دست نده.

پرستو ساران

مقالات مرتبط

اتحاد استودیوهای بزرگ برای خلق انیمه‌‌یِ شبح سوشیما: افسانه‌ها 🎥⚔️

چهار غول دنیای سرگرمی یعنی انیپلکس، کرانچی‌رول، سونی موزیک و PlayStation Productions دست‌به‌دست هم دادن تا از بازی محبوب «شبح سوشیما: افسانه‌ها» یه انیمه‌ی اقتباسی بسازن. کارگردانی این پروژه رو تاکانوبو میزونو به‌عهده داره و فیلمنامه‌اش رو گن اوروبوچی، نویسنده‌ی افسانه‌ای نیتروپلاس می‌نویسه. قراره این انیمه توی سال ۲۰۲۷ (۱۴۰۶ شمسی) به‌صورت انحصاری از کرانچی‌رول پخش بشه.

تیر 30, 1404

این تابستون Devil May Cry رو به لیست انیمه‌هاتون اضافه کنین👹

انیمه Devil May Cry که با شور و هیجان و خون‌ریزی‌های سینمایی ساخته شده، نه تنها وفادار به بازی‌هاست بلکه با روایت‌های نوآورانه و موسیقی‌های خاص، تجربه‌ای بی‌نظیر برای طرفداران و تازه‌واردها رقم زده است.

تیر 23, 1404

آغاز حماسه پایانی شیطان‌کش؛ قلعه بی‌نهایت بر روی پرده سینما

شیطان‌کش تا حالا با فیلم موفق «قطار موگن» حسابی درخشیده و حالا قراره با سه‌گانه سینمایی قلعه بی‌نهایت پرونده این حماسه رو ببنده. پایان ماجرای تانجیرو و موزان رو این‌بار روی پرده‌ی سینما و با شکوه‌تر از همیشه می‌بینیم.

دیدگاهتان را بنویسید