شرکت سونی در کنفرانس مطبوعاتی CES 2025 با اعلام ساخت دو فیلم لایو اکشن جدید بر اساس بازیهای موفق خود، بار دیگر اهمیت سینماتیکسازی آثار گیمینگ را به نمایش گذاشت. این دو پروژه، اقتباسی از بازیهای Helldivers 2 و Horizon: Zero Dawn هستند که هر کدام به نوبه خود از محبوبترین و پرطرفدارترین IP های پلیاستیشن به حساب میآیند.
مدیر بخش تولیدات PlayStation Productions، با ابراز اشتیاق نسبت به همکاری با Sony Pictures برای توسعه فیلم اقتباسی از Helldivers 2، نشان داد که این پروژه فراتر از انتقال صرف داستان است و قصد دارد با حفظ مکانیکها و فضای ویژه بازی، تجربهای نوآورانه برای طرفداران خلق کند. Helldivers که پیشتر سبک شوتر تاکتیکال با طراحی همکاری چندنفره را ارائه داده، دنیایی کمنظیر برای پیادهسازی بصری چالشهای گروهی در یک فیلم سینمایی فراهم میآورد.

از سوی دیگر، پروژه اقتباس از Horizon: Zero Dawn بیش از هر چیز پایبندی به جهانبینی آیندهنگرانه، شخصیتپردازی قوی و روایت غنی آن را برجسته میکند. این بازی با موتور گرافیکی پیشرفته و طراحی محیطی چشمنوازش، در سالهای گذشته به عنوان نمونهای از تلفیق داستانسرایی و گیمپلی موفق شناخته شده است. ارائه Ursprung عجیب آلی (Aloy) و نبرد او با ماشینهای عظیم در فیلم فرصت تازهای است برای گسترش روایت از کوتاهمدت به سینمایی، که به احتمال زیاد در آن از جلوههای بصری مدرن و تکنیکهای فیلمبرداری پیشرفته بهره گرفته خواهد شد.

لازم به ذکر است که Horizon: Zero Dawn به تازگی نسخه بازسازیشدهای در اکتبر 2024 منتشر کرده که میتواند پلی میان تجربه بازی و تصویرسازی در فیلم باشد. ایده فیلمسازی در همکاری Columbia Pictures و PlayStation Productions که در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، امکان بازنمایی دقیق و وفادارانه به متریال اصلی بازی و تعمیق در داستان آلی و محیط علمی-تخیلی آن را میدهد.
این حرکت سونی در راستای روند گستردهتر داخلی و جهانی برای تبدیل فرنچایزهای بازیهای ویدیویی به آثار لایو اکشن قرار دارد که نه تنها بازاریابی و گسترش نام تجاری را هدف قرار میدهد، بلکه فرصتی برای پرداختن به ژانرهای مختلف و جذب مخاطبان فراتر از دنیای گیمرهاست. این رویکرد میتواند زمینهساز تعامل فرمال بین بازی و سینما باشد و بستر مناسبی برای معرفی ویژگیهای ریز و درشت گیمپلی و داستان بازیها به شکل تصویری و روایی فراهم آورد.
از منظر تکنیکی، حفظ اصالت بازیها در انتقال به فیلم نیازمند شناخت عمیق از مکانیکهای فرنچایز است؛ به عنوان مثال، بازی Helldivers که از سیستم همکاری تاکتیکی چندنفره بهره میبرد، باید بدل به فیلمی شود که نه صرفا روایت فردی بلکه کار تیمی و استراتژیک را به تصویر بکشد. در مقابل، Horizon با پیشزمینه داستانی قوی و تمهای محیط زیستی و فناوری جایگاه متفاوتی دارد و میتواند براساس جهان غنی و میزانسن دقیق محیطی سینمایی شکل بگیرد.
در نهایت، این پروژهها تکرار موفقیتهای دیگر فرنچایزهای بازی مانند The Last of Us و Uncharted است که به اثبات رساندهاند چگونه با بهرهگیری از تکنیکهای سینمایی، موشن کپچر، طراحی صحنه پیشرفته و موسیقی متن جذاب، میتوان دنیایی پویا، جذاب و بسیط برای بیننده ساخت که هم طرفداران بازی را راضی نگه دارد و هم مخاطبان تازه را جذب کند.
با توجه به این تحولات، گیمرهای حرفهای و علاقهمندان به هریک از این فرنچایزها باید انتظار تولیداتی داشته باشند که فراتر از صرفاً انتقال داستان هستند و بر گیمپلی و طراحی محیطی تأکید دارند؛ این امر میتواند موجب گسترش حس تعامل و شناخت پیچیدگیهای بازیها در قالب سینمای لایو اکشن شود که همیشه در کالبد بازیهای ویدئویی وجود داشت اما کمتر امکان نمایش آن به صورت بصری وجود داشت.
در پایان، این اعلانها جایگاهی تاریخی در صنعت بازی و فیلم محسوب میشوند و نشان میدهند که چگونه بازیهای ویدیویی روزبهروز به بخشی جداییناپذیر از فرهنگ بصری و سرگرمیهای چندرسانهای تبدیل میشوند. توجه به جزییات اخلاقی و تماتیک درون بازیها هنگام اقتباس میتواند نه تنها کیفیت فیلمها را تضمین کند بلکه باعث حفظ دلگرمی وفاداران به اصالت رسانه و تجربه اصلی بازی شود.